Dnes přinášíme případ mladého videoblogera Ruslana Sokolovského, který se dostal do vazby za hraní hry Pokémon Go. Jeho kauza je velmi podobná kauze dívčí performerské skupiny Pussy Riot. Zároveň poskytuje dobrý obrázek toho, jak ruské úřady takovou kauzu „vyrábí“ – s jakým nasazením a jakými prostředky.
Na videoblogera Ruslana Sokolovského byla uvalena dvouměsíční vazba. V sobotu 3. září tak Kirovský okresní soud v Jekatěrinburgu vyhověl žádosti vyšetřovatelů, informoval server Kanobu, který zasedání soudu vysílal online.
Sokolovskij byl zadržen v pátek 2. září. Řízení s videoblogerem je vedeno podle odstavce 1, článku 282 – vyvolání nenávisti a nepřátelství z důvodů sociálního zařazení– a odstavce 2, článku 148 Trestního zákoníku – veřejné projevy vyjadřující zjevné pohrdání ke společnosti a uskutečněné s cílem urážky náboženských citů věřících a v místech zvlášť určených pro provádění bohoslužeb.
Podle mladíkových slov jeho zadržení provedla “ozbrojená složka OMON”. Advokáta Sokolovskému zavolali až po výslechu.
Proč se bloger dostal do vazby?
11. srpna publikoval bloger na YouTube video, které natočil v jekatěrinburgském Chrámu na Krvi, postaveném na místě, kde byla popravena rodina Mikuláše II. a v jehož interiérech (určených k bohoslužbě) hrál hru Pokémon Go. Toto video nasbíralo více než 450 tisíc diváků.
“Viděl jsem v televizi, že za lov Pokémonů v chrámu je možné dostat tři roky. Zdálo se mi, že je to totální nesmysl, tmářství (….) Chtěl jsem vyvrátit názor, že je možné trestat za chytání Pokémonů v kostele,” vysvětloval Sokolovskij svůj úmysl uralskému serveru Ura.ru, jehož pracovníci se právě na policii s oznámením na blogera obrátili. Důvodem pobouření redakce se stalo nové video od Sokolovského “Ideální pravoslavná svatba?”, který se novinářům jevil jako urážka věřících.
19. srpna bylo zveřejněno, že Policejní velitelství Ministerstva vnitra (GU MVD) pro Sverdlovskou oblast vyšetřuje, zda činnost blogera porušuje článek 148 Trestního zákoníku.
“Na místě, kde rudí běsi popravili celou rodinu, jak víme, a to včetně dětí, se bavil výsměchem. Málokdo tohoto blogera podpoří, nepleťte si demokracii s libovůlí. I když, jak ukazuje zkušenost, trest takové ”hrdiny” jen těžko převychová, život je dřív nebo později poučí. V Moskvě už se jedny větroplašky v chrámu pobavily a všichni si pamatují, jak to dopadlo,” okomentoval vyšetřování oficiální představitel policejního velitelství Valerij Gorelych.
4. září navštívili Sokolovského ve vazbě členové Veřejného výboru pro ochranu práv Dmitrij Antoněnkov a Dmitrij Kalinin, kteří zkontrolovali podmínky ve vazbě a s obviněným pohovořili. Prohlídka je neuspokojila, konstatovali, že záchod v cele je značně znečištěný a zadrženému nebylo vydáno ložní prádlo.
Ruslan Sokolovskij podle Kirovského okresního soudu podal 5. září proti vazbě protest. “Dokumenty jsme ještě neobdrželi. Až se tak stane, bude určen termín k jejich posouzení,” sdělili ze Sverdlovského oblastního soudu.
3. září se k případu vyjádřil na svém facebookovém profilu profesor Andrej Zubov:
„Hraní Pokémonů jsem zcela dalek. Nicméně pochopil jsem, že ten mladý člověk, který nahrál video jak hraje hru v době bohoslužby v Chrámu na Krvi v Jekatěrinburgu, takto protestoval proti trestní odpovědnosti, která by měla z takového chování vyplývat (to jest článek 148 Trestního zákoníku). Nechápu, v čem se hraní Pokémonů v chrámu objektivně liší od, například, čtení textu bohoslužby na displeji telefonu, což dělá mnoho zbožných farníků. Obvinit člověka z trestného činu za použití mobilního telefonu v kostele – to je neuvěřitelný nesmysl! To se můžete dostat do střetu se zákonem i za čtení esemesek – vždyť takové chování přece také může urážet city některých věřících, kteří jsou takto rozptylováni.
Jsem přesvědčen, že věřící musí odmítnout takovou „medvědí službu“ státu, který se znovu uchyluje k represím, pod záminkou ochrany našich údajně zraněných citů. V opačném případě padá odpovědnost za toto nesmyslné násilí na každého z nás. Když budu hovořit v náboženských termínek, znamená to, že hřích spáchaný státem naším jménem, ulpí na nás se všemi důsledky známými všem věřícím lidem!“
Jak mladíkovu vazbu „obhajují“ ruské úřady?
Vzhledem ke značnému veřejnému ohlasu vydal Vyšetřovací výbor večer 5. září prohlášení, z něhož vyplývá, že v Ruslanově případu vlastně vůbec nejde o Pokémony.
Je obviněn ze tří trestných činů: dvakrát se jedná o trestný čin “Vyvolávání nenávisti či nepřátelství a urážky lidské důstojnosti” a dalším je “Porušování práva na svobodu svědomí a náboženské víry, uskutečněné v místech zvlášť určených pro provádění bohoslužeb a dalších náboženských obřadů”.
“Je důležité zároveň poznamenat, že předmětem vyšetřování nebyla skutečnost, že se obviněný nacházel s mobilním zařízením v prostoru chrámu, ale právě samotný obsah videosouborů umístěných následně na internetu (konkrétně to, jakým způsobem obviněný své dobrodružství v chrámu popsal). V trestním řízení figurují i další videa publikovaná v různou dobu v průběhu roku 2016 pod jménem stejného blogera,” řekl pomocník vedoucího Vyšetřovacího výboru Sverdlovské oblasti Alexandr Šulga.
Znalci v oborech lingvistiky, religionistiky a psychologie zhodnotili tři Sokolovského videa a ve dvou z nich jednoznačně objevili znaky extremismu, to jest vyvolávání nenávisti či nepřátelství, a také urážky náboženských citů věřících.
Přičemž v každém z těchto souborů, jak tvrdí vyšetřovatelé, se autor videonahrávek krajně urážlivě (včetně použití vulgárních výrazů) vyjadřoval na adresu přívrženců dvou největších světových náboženství, kteří tvoří velkou část obyvatelstva Ruské federace.
Ve třetím videu, po jehož publikování na síti se autor stal široce známým, objevili experti znaky porušování práva na svobodu svědomí a náboženské víry. Ve videu obviněný používá populární doplněk ke smartphonům uvnitř chrámu a přitom video doprovází ironickým komentářem s vulgárními výrazy. Video také obsahuje urážlivá vyjádření na adresu symbolů jednoho ze světových náboženství.
Přísnost rozhodnutí o uvalení vazby vysvětlují vyšetřovatelé zákony – podle Trestního zákoníku spadají trestné činy Sokolovského do kategorie středně těžkých, protože se trestají vězením až na dobu pěti let. A podle trestně-procesního práva je vazba možná v případě, že je obviněný podezřelý z činu, který se trestá více než tříletým vězením.
“Kromě toho se důvodem pro vazbu mladíka staly i informace o jeho osobnosti. A to zejména to, že nemá trvalé bydliště, pochází z jiného města, nikde nepracuje a fakticky ani nestuduje, až do chvíle zadržení žil v pronajatém bytě v Jekatěrinburgu, nebyl registrován a periodicky místo svého bydliště měnil. V souvislosti s tím se volba domácího vězení nebo zákazu výjezdu vzhledem k dané osobě jeví jako značně problematická,” vysvětlil Šulga.
Stejně tak, podle vyšetřovatelů, vedl Sokolovskij protispolečenský způsob života spojený s užíváním narkotik. Na to poukázaly výsledky domovní prohlídky v místě bydliště obviněného, během níž byla nalezena narkotika, jejichž množství sice nebylo dostatečné pro obvinění z trestného činu, ale negativně charakterizuje mladíkovu osobnost.
Značná velikost vyšetřovací skupiny – případem Sokolovského se zabývají najednou čtyři vyšetřovatelé – je podle Šulgy dána především velkým rozsahem operativních opatření a vyšetřování, které je nezbytné provést v krátkém čase – v místě bydliště obviněného a v kanceláři, kde se nacházela tak zvaná “serverovna”.
Není vyloučeno, že v průběhu vyšetřování budou zjištěny v činnosti obviněného i další skutečnosti, které jsou protizákonné. Ohledně přítomnosti extremistických vyjádření budou prověřeny (i prostřednictvím odpovídajících soudních expertíz) nejen videonahrávky, jejichž autorem je obviněný, ale i jím vydávaný magazín, jehož hlavním tématem jsou právě materiály s negativním vztahem k náboženství.
Podle posledních zpráv Jekatěrinburgský soud vyhověl stížnosti proti vazbě a uložil Sokolovskému domácí vězení.
Zdroje: zona.media 3. 9. 2016 e1.ru 5. 9. 2016 openrussia.org 8. 9. 2016, FB profil prof. Andreje Zubova
Na těchto stránkách jsme již dříve informovali o několika dalších případech zatčení, uvalení vazby i odsouzení za „extremismus“ nebo „urážky citů věřících“, kterých se „provinilci“ měli dopustit například sdílením článků, obrázků nebo svým vyjádřením na sociální síti, že „Bůh neexistuje“.
Přečtěte si zde:
Ruský soud přepisuje historii: Trest za pravdu? 200 tisíc rublů.
Den 1: Ruská politička tvrdí, že Putin je zločinec a zrádce. Den 2: Stíhána pro extremismus
„Přišel příkaz shora“, aneb jak se v Rusku trestá za vyjádření na sociálních sítích.
Rus: Bůh neexistuje. Rusko: Jdeš na rok do vězení.