Spojené státy jsou koloniální mocnost, která se snaží ovládnout Ukrajinu. Holandské vyšetřování sestřelení malajského letu 17 nad východní Ukrajinou je “neobjektivní, nekvalitní a plné pochybení”. Al kaida je loutka ovládaná západními zpravodajskými službami.
Takové zprávy dostanete, pokud budete sledovat ruská státem financovaná média jako je Sputnik nebo Russia Today.
V případě citlivých témat ale ruská oficiální média zvládnou víc než jen papouškovat propagandu. Jsou součástí sofistikované “informační války”, jejíž kořeny sahají mnoho desítek let zpět k tehdejším sovětským psychologickým operacím, jak tvrdí dva experti zabývající se výzkumem médií, kteří poskytli rozhovor pro Global Journalist.
Prvním z nich je Vasilij Gatov, bývalý člen vedení ruské státem vlastněné stanice RIA Novosti, a hostující profesor v Annenbergově centru pro komunikaci, vedení a politiku na Univerzitě Jižní Karoliny. Druhou je Maria Sněgovaja, sloupkařka deníku Vědomosti spoluvlastněného Financial Times a Dow Jones.
Co máte na mysli, když hovoříte o ruské informační válce?
Gatov: Informační válka je ve skutečnost pokus ruských tajných služeb nebo jejich odboru propagandy ovlivnit západní, meritokratické hromadné sdělovací prostředky, aby nechaly Rusko na pokoji…aby braly Rusko do určité míry jako Sovětský svaz, ale mnohem nebezpečnější Sovětský svaz.
Zkoumali jste v této souvislosti, když hovoříme o ruské strategii, myšlenku tzv. reflexivní kontroly, prostřednictvím níž se Rusko snaží silnější protivníky jako jsou Spojené státy a NATO navést na pro Rusko výhodnější kurz tím, že utvářejí způsob, jakým Rusko vnímají, zamlžují pravou podstatu toho, kdo má být na Ukrajině považován za agresora, nebo jaké jsou skutečné cíle Ruska.
Sněgovaja: Klíčem k úspěšné informační kampani je ovlivnit protivníka, kterým je v tomto případě západní veřejnost, tak, aby nevědomky přijímal špatná rozhodnutí. K tomu je třeba manipulovat s jejich vnímáním skutečnosti… Strategie je založena na přístupu čtyř D, což znamená, že musíte odmítnout nebo překroutit určitou informaci, případně odvést pozornost jinam nebo zastrašit jejího adresáta (dismiss, distort, distract, dismay)… Vladimir Putin například několik měsíců popíral skutečnost, že by nejdříve na okupovaném Krymu a pak na Ukrajině byli ruští vojáci. Příklad překroucení informace zase může být situace, kdy dnes již nechvalně proslulá ruská herečka zahrála (v ruské státní televizi) roli svědkyně, která údajně přihlížela ukřižování malého chlapce (ukrajinskými vojáky).
A jakou roli v tom hrají ruská média?
Gatov: Když se Putin dostal k moci, dva nebo tři z hlavních televizních kanálů byly kontrolovány jeho soupeři. První čtyři roky své vlády strávil tím, že přebíral vliv nad těmito televizními kanály tak, aby alespoň nevystupovaly proti němu… začal je řídit. Mediální systém v Rusku podléhá pevnému řízení. Důležité je nejen předat veřejnosti zprávu, ale také náladu a emoce. A tou emocí je: “Nezahrávejte si Ruskem, Rusko je nebezpečné. Ale Spojené státy a Evropská unie jsou horší než Rusko. Jsou zlo.”
Většina ruského zpravodajství předstírá, že ukazuje fakta z různého úhlu pohledu, že díky tomu vypadají jinak a mají jiný význam. Jsou uměle upravována, aby mátla veřejnost. Cílem propagandy, která je namířena na Západ, je přimět lidi, aby zpochybňovali zprávy tradičních médií. A to nejen jejich zprávy, ale média jako taková, jejich spolehlivost.
A jak tato strategie ovlivňuje vnímání Ruska a ruských médií?
Sněgovaja: Na Ukrajině důvěra v ruská média poklesla. Téměř 60 % Ukrajinců včetně těch z východní Ukrajiny omezila příjem zpráv z ruských zdrojů, přestali se koukat na ruskou televizi. Německá verze Russia Today nemá v současnosti přístup k vysílání, neboť není považována za důvěryhodný zdroj zpráv. Jejich vysílání je dostupné pouze po internetu.
Jason McLure
Zdroj: Global Journalist 10. 3. 2016