Minulý týden jsem si přečetla komentář Václava Klause mladšího, který vyšel na Novinkách a ve kterém si dal za cíl definovat „lepšolidi“. Ten text lze považovat za výbornou ukázku stavu mysli pana Klause mladšího a jelikož právě on je nejviditelnější postavou názorového křídla, za které je ODS soustavně kritizována, myslím, že stojí za rozbor.
“Definice lepšolidí je složitá,” zní úvodní věta tohoto komentáře. Opravdu? Pro ověření této hypotézy jsem vyslala krátký dotaz strýčkovi Gůglovi a hned mi vyjelo několik stran textů, které “lepšolidi” zmiňují i s popisem (např. zde, zde a zde). Není bez zajímavosti, že stránky, na kterých se toto slovo objevuje, patří do kategorie dezinformačních webů. Mezi známějšími autory textů, kteří toto slovo používají, najdeme paní Hrindovou (zde), pana Hampla (zde) a samozřejmě pana Ovčáčka (zde). “Lepšolidmi” berou zavděk profláknuté prokremelské servery jako Sputniknews nebo Infokurýr. A samozřejmě Parlamentní listy. Jak jinak.
Pokud si dobře pročtete texty ve výše zmíněných odkazech (a věřte, že já to udělala a ten čas mi už nikdo nevrátí), zjistíte, že “definice lepšolidí” je vlastně jen nová neopotřebovaná nálepka pro stále tu samou skupinu lidí, kteří dříve svými oponentními názory obtěžovali Klausova význačného tatínka a bývalého prezidenta Klause, a nyní obdobným způsobem iritují současného prezidenta Zemana. Prezident Klaus jim říkal pravdoláskaři, jenže ti už dneska netáhnou, pravdoláskaři jsou vyšumělí, stejně jako havlisté či hanlivější havloidi, protože jak Václav Havel, tak Václav Klaus (za nesouhlasného vrtění hlavou a významného zvedání obočí) jsou už minulostí. Minulostí jsou už velmi pravděpodobně i sluníčkáři, vítači či dobroserové – nálepky, které nahradily havloidy, havlisty a pravdoláskaře v době uprchlické krize – jelikož uprchlická hrozba už skoro nikoho neděsí a vlastně ani nezajímá a na nějaké vítání taky nedošlo. “Drahošovci” se prostě nechytli a o to, udělat z nich kalouskovce, se snad vážně mohl pokoušet jen svého času pan Veleba (jehož moudrost byla a je a zřejmě vždycky bude vskutku nad moje chápání). No, a antizemanovci jsou moc nápadní, abychom se konečně dostali k současné podstatě celé nálepky. O nic jiného totiž nejde. Jenže, nazvat odpůrce pana prezidenta jednoduše antizemanovci by znamenalo, že do té skupiny patří všichni, kdo panu prezidentovi v minulé volbě nedali svůj hlas, a jémine, to bylo lidí! Skoro půlka republiky! To by někoho mohlo trknout a ještě by o tom začal přemýšlet!
Pak nám tu zbyl termín “Pražská kavárna”- ten je samozřejmě stále vděčný, ale nedá se použít univerzálně, vždyť Miloše Zemana nevolili lidé napříč celou republikou a považte, navíc se na všech setkáních pana prezidenta s občany kdekoliv v zemi někteří takoví objevují a mávají tam prezidentovými rudými trenkami! Tak se přišlo s lepšolidmi.
Jak tedy Václav Klaus ml. definuje “lepšolidi”? “Sami sebe považují za vzdělané, i když realita často není tak růžová. Oni naopak lidi jiných názorů nepovažují za lidi jiných názorů, ale za nevzdělance, hlupáky, burany, měšťáky, konzervativní fosilie minulého století, kteří by už neměli v 21. století tady zaclánět, nácky a bolševiky, sluhy kapitálu neekologických firem a zejména za tohle všechno dohromady.” .
Jak vidno, pan Klaus ml. není tak hloupý, aby ve své “definici lepšolidí” byť jen naznačil, že jde o skupinu, kterou nemá rád pan prezident, protože jej nevolila. To by byl malér a pan prezident by ho za to jistě nepochválil. Je třeba ji patřičně rozmlžit, učinit z ní marginální mysteriozní skupinu, zkrátka aby se v ní nepoznal každý druhý. Bohužel to panu Klausovi ml. ostatní vykladači teorie lepšolidí, co se také snaží rozvíjet definici odpůrců pana prezidenta, tuze kazí.
Někteří se aspoň snaží nevoliče Miloše Zemana popsat inverzním způsobem, tj. popisem své představy voličů prof. Drahoše (zde), což by někoho ještě mohlo zmást, zato jiní do toho jdou pěkně naplno a rovnou lepšolidi za odpůrce pana prezidenta označí (zde). Hromská práce, todleto!
“Sami sebe považují za vzdělané, i když realita často není tak růžová.” První věta popisu – absolutně nic neříkající, hodí se na kohokoliv. Další větu pan Klaus věnuje hromadě nálepek, které údajně používá protistrana, což je komické, vzhledem k tomu, že celý text Klaus věnuje nálepce této protistrany. Bod by ovšem pan Klaus mohl dostat za zmínku ekologie, samozřejmě v negativní konotaci. Taťka bude rád.
Dále pan Klaus ml. píše, že se “lepšolidi” “snaží lézt do života jiných lidí a dělat nějaké kampaně”, navíc kampaně převychovávací a čím dál víc agresivní. Těžko říct, co tím konkrétně myslí, protože nic konkrétního v tomto sdělení není. Třeba se k tomu později dostaneme. Nicméně, mám takový pocit, že tuhle se panu Klausovi tuze nelíbila činnost Člověka v tísni, který ve školách dělá přednášky o internetové gramotnosti (zde). To by bylo, aby si naše děti dokázaly ověřovat pravdivost informací, které pan Klaus lidu sděluje (zde)! Nebo že by mu ještě pořád ležely v žaludku Zprávičky na Déčku (zde)?
„Lepšolidi vědí, že v Praze místo magistrály by mělo být stromořadí a promenáda pro kachňátka.“ Aha! Tak konečně tu máme něco konkrétního! Lepšolidi jsou Pražáci! Protože pardon tedy, ale lidi z Brna nebo Ostravy mají nejspíš nějaká kachňátka na pražské magistrále zhruba tam, kam sluníčko nechodí.
„Proti ostatním lidem je vhodné použít petice, kolektivní donucovací prostředky, a když to nepůjde po dobrém – někdo se nepodrobí, bude muset být od společnosti izolován.” Zajímavé – k tomuto sdělení opět nelze najít nějaký konkrétní podklad (Kdo se nepodrobí a čemu? Jak bude izolován? Od které společnosti? Jakými prostředky?).
„Když jste lepší člověk, tak děláte kampaň, aby Michal David nedostal státní vyznamenání (nikoli za hrdinství, za písničky). Sice tak 90 % lepšolidí někdy v opilosti tančilo na mejdanu na „Já chci žít nonstop“ nebo drželo svoji holku za ruku při „Každý mi tě lásko závidí“, kdežto 0 % lepšolidí demonstrovalo v roce 1985 před koncertem, že „kapelník Janeček se chodí kámošit na ÚV KSČ“.
Super! Máme tu další konkrétní sdělení: “Lepšolid” je bílý heterosexuální muž. Jistě si lze jen složitě představit cizince tmavé pleti, který v roce 1985 tančí v opilosti na Nonstop Michala Davida, možná snad kromě Mirečka z Básníků a osobně si nedovedu představit, že by si Václav Klaus ve své úvaze na Mirečka vůbec vzpomněl, stejně, jako si osobně nedovedu představit, že by Václav Klaus mladší při imaginaci slov “držet svoji holku za ruku” měl na mysli někoho jiného než běžného muže. Tedy heterosexuálního, aby to bylo zcela jasné, a tím myslím nejen úplně normálně heterosexuálního, ale i politicky heterosexuálního. A zlatý strýček Gůgl mi pomohl najít ideální příklad (zde). Taťka rád nebude.
Po Michalu Davidovi se pan Klaus věnuje panu Piťhovi: “Agresivita roste. Skupina feministek (lepšolidi mj. líp chápou tyhle gender otázky) podala trestní oznámení na kněze Piťhu za jeho kázání (viz zde – pozn.). Petr Piťha patří ke konzervativnějším duchovním a varuje před přijetím Istanbulské úmluvy a s ní spojené ofenzívě politických homosexuálů, nikoli normálních homosexuálů.” Jasně, rozumíme, „politický, resp. normální homosexuál“ je pravděpodobně analogie k těm normálním, resp. politickým heterosexuálům, viz příklad výše.
Krátký úryvek z kázání „konzervativního duchovního“:
Vaše rodiny budou roztrženy a rozehnány. Vezmou vám děti a zatají vám, kam je zašantročili, kam je prodali, kde je vězní. Za každý nesouhlas budete deportováni do nápravně-výchovných pracovních táborů vyhlazovacího charakteru. Homosexuálové budou prohlášeni za nadřazenou vládnoucí třídu.
A co píše dál pan Klaus? “..jako občan rád trval na tom, že kněží mají právo v kostele kázat. A že mají právo kázat odlišně od převládajícího hlasu velkých médií, elit a lepšolidí. Napsal jsem na Facebook: „Jak daleko jsou od těch, kteří mučili faráře Toufara? Blíž, než si myslíte.“ Tak tu analogii vysvětlím. Obě pomatené a totalitní ideologie – marxistická i nový kulturní marxismus – jsou naprosto rozhořčeny z toho, když kněz v kostele přednáší něco jiného, než ony hlásají. Obě by ho za to rády poslaly do vězení, aby už takto na občany nepůsobil a byl potrestán. Zde zaplaťpánbůh analogie zatím končí – i když vůle by tu byla.”
Takže, abychom si to shrnuli: pan Klaus tvrdí, že “skupina feministek”, která podala trestní oznámení na monsignora Piťhu, je prakticky to samé jako totalitní státní moc, jejíž pohůnci umlátili faráře Toufara. Ne, pardon, vlastně jen by ho rády poslaly do vězení, umlátit ho nechtějí – i když vůle by tu byla (!). Aha. Takže by ho umlátit chtěly, ale “zatím” to ještě nejde. Dvakrát aha.
V závěru svého komentáře se pan Klaus ml. jme udělit svým čtenářům několik nevyžádaných rad k tomu, jak se mají chovat. Nevím, jak si to jinak vysvětlit, než že se zřejmě považuje za vzdělanějšího, než oni a jeden by skoro řekl, že se je snaží vychovávat:
“Vychovejte své děti v hudbě. Vezměte je do Rudolfina.” (Pan Klaus předpokládá, že jeho čtenáři své děti v hudbě nevychovávají?)
“Naučte je lásce k přírodě a k horám, ke sportu.” (Že by Klausovy čtenáře bez jeho doporučení něco takového samotné nenapadlo?)
“Mějte velkou knihovnu s katolickými i nekatolickými autory, ať si pak dokážou sami přebrat, co je už přehnané a kde je zas tradice a odkaz našich předků.” (Klausovi čtenáři asi nemají velkou knihovnu. Zbytek komentáře mi skutečně není jasný, ledaže se pan Klaus “snaží lézt do života jiných lidí a dělat nějaké kampaně“ a kázat jim, jak si mají případnou knihovnu uspořádat a co v ní mají přebírat.)
“Učte je, že lidé jsou stádo, šílenství propadají ve stádech a k rozumu přicházejí jen pozvolna, jeden po druhém”, píše pan Klaus a dále nabádá své čtenáře “Ať si dají proto vždy pozor, než se k nějaké kolektivní akci se vší vášní přidají,” a ať se nebojí být sami proti davu, přičemž celý komentář zakončuje rozkazovací větou se třemi (!!!) vykřičníky “Ať je nás víc, až půjde do tuhého!!!” (Floskule o svobodě a “žít a nechat žít” s dovolením vynechávám). Opět jsem malinko zmatená. Pan Klaus tedy svým čtenářům vysvětluje, že jsou vlastně stádo, přičemž jim ale radí, že nemají být stádo, že se nemají bát být sami proti davu, aby to nakonec zakončil doporučením být zase stádo (Ať je nás víc! Lidičky!!!). Třikrát aha.
Nezbývá než konstatovat, že definice “lepšolidí” v podání pana Klause ml. je vskutku vcelku složitá – hypotéza tedy platí, ovšem jen za předpokladu, že potřebujete popsat skupinu lidí, jejímž hlavním znakem je odpor k politice Miloše Zemana tak, aby to jeho fandové spolehlivě pobrali a zároveň se v tom nepoznala druhá půlka republiky. Jistě by přitom stálo za to se aspoň pokusit vyvarovat potíží, do kterých se jeden může dostat, když si přestane dávat pozor na to, co píše, a přímo v daném textu sám naplní většinu jím definovaných znaků té iluzorní části společnosti, kterou se pokouší dehonestovat. Ale čert vem kognitivní disonanci, hlavně že podstata celého textu byla naplněna a vzkaz byl vyslán. Zemanovým voličům? Kdeže! Panu prezidentovi přece: Pane prezidente, vaši nepřátelé jsou i mými a já jsem váš služebník z nejvěrnějších! (Pokud mě zas netrumfne nějaký zatrolený Vondráček! Zde.)